deneme

deneme

Monday 21 October 2013

Sigaraya Hayir, Kopeklere EVET !!!

Gunesli bir gunden herkese merhaba  :)

       Basliktan da anlayacaginiz uzere bu yazimda sizlere Hollandalilarin hayvanlara karsi tutumundan bahsedecegim. Oncelikle belirtmeliyim ki Hollandalilar genel olarak hayvanlara cok deger verirler. Hayvandan kastim sadece kopek veya kedi degildir. Hemen hemen her Hollandalinin evinde bir kedi veya bir kopek mutlaka bulunur. Fakat bunun yani sira hemen hemen herkesin bahcesinde yabani kuslar icin yapilmis yemlikler ve evler vardir.







     Sayilari azimsanamayacak kadar buyuk bir cogunlugun evinde 2 yada 3 kopek vardir. Ormanlarda, nehir kenarinda, sokaklarda insanlari birden fazla kopek dolastirirken bol bol gorursunuz. Genelde tum kopekler sicak kanli ve sosyaldir. Diger kopeklerle iyi anlasir ve birbirlerine havlamalari fazla yaygin degildir.




      Ayrica Hollanda´ daki sokak hayvani sayisi 0 dir. Evet yanlis duymadiniz sifir :)) Buraya gelmeden once Hollanda' da sokak hayvani olmadigini, cunku sokak hayvanlarini, belirli sure zarfinda almak isteyen olmazsa oldurduklerini duymustum. Buraya gelince ogrendim ki bu KESINLIKLE YALAN ! Sistem soyledir : Eger bir kopek belirli sebeplerle evsiz kalirsa, direk barinaga yollanir. Burada kontrolleri, asilari yapilip bir sure sonra hayvan kisirlastirilir. Daha sonra kopek rehabilite edilir ve eger bilmiyorsa temel itaat komutlari ogretilir. Diger kopeklerle ve insanlarla sosyallestirildikten sonra sahiplenebilir hale gelir. Kesinlikle sahiplendirilene kadar barinakta kalir ve oldurulmez. Hollanda barinaklari bizim barinaklarimiza uzaktan yakindan benzememekle birlikte, devletten aldigi yardimla kucuk dostlarimiz icin daha yasanabilir bir yer halindedir. Her hayvan sahibi kopekler icin devlete cuzi bir miktar vergi vermek zorundadir. Bu vergiler yine hayvanlar icin kullanilir. Her barinagin websitesi vardir ve hayvan sahiplenmek isterseniz bu sitelerden arama yapabilirsiniz. Kediler icinde durum kopeklerle aynidir.


    
       Resimdende gorebileceginiz uzere barinaklarda kopeklerin aktivite saatlerinde enerjilerini atmalari icin genis alanlar birakilir ve aktivite saatleri bittiginde kopekler uyuyacaklari bolumlere geri yerlestirilir.

       Kediler (buyuk sehirlerde yasamiyolarsa) genelde cok ozgur ve guzel bir yasam surerler. Kendileri icin yapilmis olan kapilarindan evlerine istedikleri zaman girip, istedikleri zaman sokaga cikabilirler. Genelde hicbirinin boynunda tasmasi yoktur. Cunku kimse kedi calmaz. Kedilerde kaybolma riski olmadigi icinde sahipleri tasma takma ihtiyaci duymaz. Sokaklarda sokagin efesi halinde dolasan sevimli kedileri gorebilirsiniz. Cana yakindirlar ve genelde kendilerini sevdirirler.





    Gelelim neden basligimizin ''Sigaraya Hayir, Kopeklere Evet'' olduguna. Cunku Hollandalilar her yere kopekleriyle giderler. Marketlere, alisveris merkezlerine, kafelere, restaurantlara vs vs vs... Halka acik alanlarin girislerinde "sigara icilmez'' amblemini gorursunuz ama Turkiyede bu amblemin yaninda, yapisik ikizi gibi duran her yerde gordugunuz ''kopekler giremez'' amblemini burada cogu yerde goremezsiniz.




     Mesela bu yukaridaki fotodaki kopegimiz marketin icinde sahibini bekliyor. Eger sahibi isterse tum marketi kopegiyle gezebilir ve kopegini alisveris arabasinin icine koyabilir, gormedim degil :) Turkiyedeki gibi ayyy ayyyy kopek diye kacisan yada sirf kendisi igreniyor diye, size ve kopeginize tiksintiyle bakan insanlari burada goremezsiniz. Hayvanlardan korkan insanlar bile yanlarindan kopekle gecerseniz kosup kacmazlar yada kaldirim degistirmezler, sadece yurumelerine devam ederler. Burada hayvanlar degerlidir. O yuzden benim gibi hayvan sever biriyseniz Hollanda  guzel ve huzurlu, tam  yasanilacak bir ulkedir. Yollarda ezilmis hayvanlar, cop kenarlarinda yemek arayan kaburgalari sayilan kopekler burda yoktur.

  





















       Gencisi, yaslisi, fakiri, zengini hemen hemen herkesin yaninda kopegi vardir. Bu kadar hayvan rahatca dolasilabildigi halde sokaklar tertemizdir, kaldirimlarda kopek kakalari goremezsiniz. Cunku yasa olarak ormanlik arazi haricinde kopeginizi gezdirirseniz kakasini toplamak zorundasinizdir, aksi halde ceza alirsiniz. O yuzden kopek sahipleri yanlarinda kaka icin poset tasimak zorundadir. Bi anda birisi gelip posetinizi gosterirmisiniz diyebilir, eger yoksa size ceza yazabilir :)
 
     Hayvan malzemeleri Hollanda' da  Turkiye' ye oranla daha ucuzdur. Mamalar, kiyafetler, kozmetik, kulube, minderler vs bunlarin hepsine daha ucuz ve daha rahat ulasabilirsiniz. Daha cok cesit vardir. Fakat veteriner fiyatlari gercekten pahalidir. Veterinere adim atarsaniz ( bisey danismak icin dahil ) daha muayene olmadan sira almak icin 20 euro gibi bi ucret vermek zorundasinizdir.  Bakim, muayene, ilaclar , kontroller Turkiyeye oranla gercekten pahalidir ( Istanbul Ankara gibi buyuk sehirleri veya luks veteriner kliniklerini  katmiyorum )

   Ayrica nehir kenarlarinda yasayan vahsi ordekleri sik sik gorebilirsiniz ve kimse de keseyimde yiyeyim bulari demez :) Ben gordugumde sasirmis ve esime neden kimse bunlari calmiyo diye sordugumda ''onlar vahsi ordek, onlarin yasam alani nehirler neden calsinlar'' demisti. Tabiki de yemek icin diye cevap veremedim :)





Yazimi bitirirken size iki gun once alisveris merkezinde karsilastigim bu sevimli kopegi ve kendine ait arabasini goztermek isterim. Herkese bol gunesli ve mutlu bir hafta diliyorum :)





 



6 comments :

  1. Alışveriş arabasına koyup köpek gezdirmeyi ben çok istiyorum ama haklısın,markette görenler bana ve köpeğime ne yapabilirler diye düşününce korkuyorum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. korkmakta haklisin, iyy kopek diye tiksinmeler ama burda yiyeceklerimiz var pis demeler vs vs
      Bende hala kopeklerimi gezdiremedim alisveris sepetinde . cunku hala turkiyede kopeklerim ve kedilerim. Gelsinler ilk isim markete kopeklerimle girmek olcak :) Umarim raflari isaretlemez benim minik oglum hehe

      Delete
  2. burada insana değer verilmiyor ki hayvana verilsin adamlar medeniyeti kurmuş arkadaş !
    İnşallah bizde de böyle olur... devletten belli miktar yardım almasa inanıyorum ki insanları yinede kendi istekleriyle yardım ederler...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesinlikle oyle. Devletten gelen yardima ihtiyaclari yok. Mesela canim cok skiliyordu evde oturmaktan ve bi barinaga gittm gonullu calismak icin. Barinakta gonullu elemana gerek yokmus dolmus kapasiteleri dusun gerisini :)

      Delete
  3. Darısı bizim memlekete mi diyim, insanlığa insanlık nasiplenmesini mi dileyim. Ne diyeyim bilemiyorum ama KÖPEKLERE EVET!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Evet evey darisi kesinlikle bizim memlekete :)
      Daha katedilecek o kadar yolumuz var ki..ama umudu kaybetmek olmaz :)

      Delete

Dusunceleriniz benim icin cok degerli, o yuzden elinizi korkak alistirmayin :)
Sevgilerimle :)