deneme

deneme

Thursday 14 November 2013

Haring Yiyelim yada Yemeyelim :)



Guzel bir Hollanda gununden Herkese merhaba :)

   
   Bugun burda gunes var !!! Yanlis duymadiniz bugun Hollandada gunes var!!  Yolda yuruyen insanlarin golgelerini goruyorum wuhuhuu golgelerin gucu adina :)

  Gelin, disarda gunes kendini gosteredursun, yesil cayimin esliginde tipik Hollanda yiyecegi olan Haringi taniyalim. Haring bizim ringa adiyla bildigimiz, kendi halinde omega degeri yuksek bir balik. E bunun nesi tipik Hollandali, bizde yiyoruz ki ringayi  hem izgarasida cok guzel oluyor canim diyebilirsiniz..
Tipik olan haring degil, onun nasil yendigidir.
 
Haringlerini ince ince kiyarlar ve sonrada izgaraya mi atarlar ? 
DAT MAG NIET ! Daaaaaat, Yanlis cevap. 

Dogru cevap : Haring' i cig yerler. Bir kabakup kup kiyilmis sogan koyarlar, baligin tamamini bu sogana batirirlar ve baligi kuyrugundan tutarak hoop mideye indirirler
 Tum Hollandalilar bunu sever mi tabiki de hayir fakat buyuk cogunlugunun sevdigi bilinen bir gercektir. Ayrica 600 yildan uzun bir suredir bu boyle yenir. Herseyi yemede kendilerine has ozellige sahip olan Hollandalilarin Haring' i yerken biraz show yapmalari ve bizim hicte alisik olmadigimiz bir sekilde yemeleri dogal karsilanmalidir bence.





Her yil Haziran ayinda Hollandanin sahil ve alisveris sehri olan Scheveningen da Vlaggetjesdag ( Bayrak Gunu) kutlanir. Vlaggetjesdag' da limana uzerinde Hollanda bayraklari ve ''Vlaggetjesdag'' flamali bayraklar olan balikci gemileri yanasir ve yilin ilk yakalanan haringlerini getirir. Limana ilk gelen geminin kaptanina,  Kraliceye haring dolu kufeyi verme onuru verilir.



    Ayrica yardim amacli, gelen ilk kufe acik arttirmayla satilir. Mesela 2012 yilinda satilan kufe 95.000€ ya satilmisti.

  Peki Haring neden bu kadar onemli. Oncelikle Haring sadece sezonunda yakalanir ( Mayis ile Haziran arasi ) Sezondan once yakalarsaniz, baligin icindeki yag orani cok azdir, sezonundan sonra ise cok yuksek. O yuzdende en lezzetli haringler sezonda yenenlerdir. Tabiki yilin her ayi haring almak ve yemek mumkundur (dondurulmus) Fakat Hollandalilarimiz sezonu beklemeyi ve balikci gemilerinden gelen yilin ilk haringlerini yemeyi tercih ederler.











 

 Bana gelecek olursak. Ben hic yedimmi ? Hayir. Bir vejeterjan olarak hic bir et urunu yemiyorum, yememeye calisiyorum. Fakat vejeteryan olmasaydim da yiyebilir miydim ? hayir, cig olma fikri midemi bulandiriyor :) Peki siz haring hakkinda ne dusunuyorsunuz ? Hic denediniz mi daha onceden boyle bisey yada buna benzer bir sey ?



 Herkese mutlu, gunesli, simsicak bir persembe diliyorum :)




















22 comments :

  1. Çiğ yemek denilince benim de midem bulanır biraz :)Ama güzel olmalı ki herkes iştahla tüketiyor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Evet Hollandalilarda cok lezzetli oldugunu savunuyor ( Kaynak: Esimin ailesi :P)

      Delete
  2. Yok yok yok bende çiğ yiyemem ki ben pişmiş balığa bile kıyamıyorum pişmemiş gibi geliyor yiyemiyorum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. al bendende o kadar :) Bende kiyamiyorum :)

      Delete
  3. Ben yerim sanırım :)) değişik ama ilk kez okudum.. yiyenlere afiyet şeker olsun :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. O zaman Hollandaya gelirseniz mutlaka deneyin derim :)

      Delete
  4. Valla bende yiyebileceğimi sanmıyorum.Balığı çok sevmeme rağmen :)

    ReplyDelete
  5. Ben iki sene evvel Hollanda'ya tatile gitmiştim.Schweningen diye bir yere gittik ve evet orada bu çiğ balığı yedim :)) Yerken kesinlikle midem bulanmadı çiğ tadı çok da alınmıyor.Tamam dünyanın en lezzetli yiyeceği değildi ama kötü de değildi.Beni o günlere götürdünüz, paylaşım için teşekkürler :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Afiyet olsun. Guzel yorumlariniz icin tesekkur ederim :)

      Delete
  6. bende vejeteryan sayılırım ama mantı yaparken çiğçiğ yiyorum banada koca bir ıyyy o zaman :)
    bloğun çok keyifli canım benim izlemeye aldım sevgiler :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Valla ben cig hamura bayilirim o yuzden pek iyy diyemicem :)
      Guzel yorumlarin icin cok tesekkur ederim. Hosgeldin bloguma :)
      Sevgilerimle..

      Delete
    2. hoşbulduk canım benim bu arada bloğumun kayıt kısmında göremedim seni acaba gözden mi kaçtı ki :)

      Delete
    3. Canim bende uyeyim diye gosteriyor. Cikis yapip tekrardan uye oldum, belki arada kaynamisimdir :)

      Delete
    4. hmm sanırım bi aksaklık olmuş yoksun çünkü :)

      Delete
  7. Suşi yemişliğim var ama onda pirinç falan olunca çok anlaşılmıyor. Bunu direk çiğ çiğ yemek, düşüncesi bile midemi bulandırdı :) Yiyenlere afiyet olsun o zaman :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bencede yiyenlere afiyet olsun, bizden uzak dursun :)

      Delete
  8. Ben denerdim ama muhtemelen sevmezdim. Kocam suşi ve suşimiye bayılır, ben de arada "bakalım bu sefer sevecek miyim" diye onun porsiyonundan tadarım ama sonuç her seferinde hüsran... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe :) Ben denemeye bile cesaret edemedim, yolda yiyenleri gorunce bile icim bi garip oluyor :)

      Delete
  9. En sevdiğim yiyecek sushi olmasına rağmen bir balığı bu şekilde çiğ yemek bilemiyorum :)) Denerim ama bunu ritüel haline getirip yemem yaaa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susi de hic denemedim ama soyleyenler cok lezzetli oldugunu soyluyor icinde balik olmasi beni uzaklastiriyo :) Haringinde yanindan bile gecmiyorum hehe

      Delete
  10. Çiğ değil, salamura. Salamura suyuna basılmış bir balık. Tadı lakersa gibi. Ben müptelası oldum. Yolumun üzerinde var. Her sabah 3-4 tane yiyorum son 1 haftadır.

    ReplyDelete

Dusunceleriniz benim icin cok degerli, o yuzden elinizi korkak alistirmayin :)
Sevgilerimle :)