deneme

deneme

Monday 11 November 2013

Hollandada Komsuluk Iliskileri


        Mutlu bir Pazartesi Gununden herkese selamlar :)

    Pazartesi sendromu mu yasiyorsunuz, daha oncede bir suru Pazartesi atlattiniz, ölmediniz bunuda atlatirsiniz. Esiniz/sevgilinizle  mi kavgalisiniz, daha oncede eminim kavgalariniz oldu, buda gecer.  Moraliniz cok mu bozuk, cikin disariya en sevdiginiz yiyecek neyse alin onu simartin kendinizi, gelin eve sevdiginiz sarkilari acin yiyin yiyebildiginiz kadar. Ama bu aralar cok kilo aldiniz.  Amaaaan bosverin hayat kisa ve ( benim gibi reenkarnasyona inanmayanlardansaniz ) bir daha gelmeyeceksiniz, tadini cikarin cikarabildiginiz  kadar  :)

    

    


   Bugun hayatla dalga gecme havamdayim sormayin gitsin. Ogleye dogru canim sikildi ve burasinin Turkiye olmadigini unutup, yan komsuma gittim, dedim ''hadi kahve icelim bana gel musaitsen'' saniyorum ki aramizda su konusma gececek;

''tamam kiz ne iyi oldu geldigin yok birakmam seni, gel bende oturalim''
 ''ay yok olmaz hayatta, bende oturcaz'' 
''hayatta olmaz, ölümü öp bak bende oturalim''

 komsum ''bir dakika'' dedi, superman hiziyla iceriye gitti, ajandasini kapti geldi ve bana haftaya pazartesiye kahve icmek icin randevu verdi !!! Yanis duymadiniz guleyim mi aglayayimmi bilemedim o yuzden de size bir suredir gozlemledigim Hollanda komsuluklarini, arkadasliklarini anlatmak istedim.

   Hollandalilar daha onceki yazilarimda bahsettigim gibi, herseylerini planlarlar. Market alisveris saatlerinden tutun, bos zamanlarinda yapacaklarindan, esleriyle veya cocuklariyla yapacaklari aktivitelere kadar her sey bir plan dahilindedir. Bir Hollandali aile, aksam ailece icecekleri kahveyi ornegin saat 20.00 olarak belirlemisse bu asla degismez ! Hal boyle olunca da hayatlarina bir monotonluk girer, fakat buna alistiklari icin hiiic sikayetci olmazlar ve hic farketmezler. Ornegin tum Hollandada saat 5 ile 6 arasi aksam yemegi saatidir. Hemen hemen tum aileler icin aynidir. O yuzden eger bu saatlerde disariya cikarsaniz sokaklarda kimseyi gormemeniz cok dogaldir.

 Kucuk ajandalar Hollandalilarin en yakin arkadaslaridir. Evinde, cantasinda ajandasi olmayan bir Hollandaliya neredeyse rastlamak mumkun degildir ( bazilari telefonlarinin ajandasini da kullanir fakat cok buyuk cogunlugu hala normal ajanda uzerine yazmayi sever )

  Turk misafirlik iliskileri, arkadaslik iliskileri burada yoktur. En yakin arkadasinizdan, komsunuza kadar eger biriyle gorusmek isterseniz MUTLAKA en az bir hafta oncesinden arayip randevulasmaniz gerekir. Cat kapi diye birsey burada asla yapilmaz, yaparsaniz da pek hos karsilamazlar. Kapiyi acmamalari ya da musait olmadiklarini soylemeleri cok buyuk olasiliktir.

   Mesela arkadasinizin veya komsunuzun yeni bebegi oldu ve siz tebrige gitmek istiyorsunuz. Yapacaklariniz soyledir. Onlari ararsiniz ve tebrige gelmek istediginizi soylersiniz, oyle Turkiyedeki gibi ''ayy canim gel ne zaman istersen gel'' demezler. Size, kendi musait olduklari saatleri ve gunleri yazan bir kart verirler. Bu karta bakarak size uygun olan saati secersiniz ve karti onlara geri verirsiniz ( yada ararsiniz su saat su gun bana uygun diye) Onlarda kendi ajandalarina sizin geleceginiz tarihi, saati yazarlar. Aynen doktor randevunuza gidermis gibi saatiniz, gununuz gelince gidersiniz :) Saka yapmiyorum ayrica abartmiyorum :)

  Ayrica komsuluk ziyaretleri burada cok cok kisadir. Tabiki bu goruseceginiz kisinin size olan yakinligiyla veya birbirinize ne kadar uzakta oturdugunuza bagli degisiklik gosterebilir fakat ben genel olarak soyluyorum. Bir komsu bir komsuyla bir kahve icimi suresi kadar oturur daha sonra evine doner. Oyle saatlerce kek, pasta yemek cay ustune cay icmek falan yoktur. Icecekler icilir ve evlere geri donulur. Kisa ve net :) Mesela yemege davet edildiniz. Yemek masasi siz geldiginizde kurulur. Yemeginizi yersiniz, arkasindan biranizi veya kahvenizi ne istiyorsaniz icersiniz ve tamaaam hadi bakalim evlere, sinif dagilabilir :))

   Daha onceden de soyledigim genel olarak Hollandalilar soguk yapida insanlardir. Tabiki istisnalar vardir ( ornegin benim esmin ailesi kesinlikle  cok sicakkanli ve konuskan insanlar) fakat geneline baktigimizda biz Turklere gore cok soguk kalirlar. Eger arkadaslari olursaniz hayatlarina girerseniz evet sicakkanli olanlari vardir fakat hayatlarini daha kapali daha ice donuk yasarlar. O yuzden de yabancilara karsi kesinlikle sogukturlar. 

  Aile iliskilerine gelince; genel olarak aile yasantisina cok onem verirler. Ornegin aynen bizdeki gibi tum aile fertleri eve gelmeden yemek yenmez. Fakat birbirlerinin ozgurluklerin olan saygilarindan dolayi bize gore daha ozgur fakat daha birbirinden kopuk yasarlar. Ornegin evin genc kizi 17-18lerine gelince  farkli bir eve cikmak isterse veya erkek arkadasiyla yasamak isterse buna sorun cikarmazlar. Aynisi evdeki erkek cocuk icinde gecerlidir. Demek istedigim degil ki tum Hollandalilar hafif mesreptir fakat Turkiyeye gore cook cook farklilardir. Dusunce tarzlari, hayata bakis acilari herseyiyle bizden cok farkli bir yasam surerler. Iyimidir kotumudur bilemem. Bana gore iyi yanlarida, kotu yanlarida var. Birbirlerinin ozgurluklerine olan saygilari gipta edilecek derecede guzeldir benim icin, fakat bu kadar birbirinden bagimsiz, kopuk yasamak benim yapabilecegim, alisabilecegim bisey de degildir. O yuzden herkese gore iyi veya kotu olmasi degisir. Bana gore aile zorunlu durumlar haricinden bir arada kalmalidir.

  Aile olarak ( ayni evde yasayanlardan bahsetmiyorum. Ornegin cocuklar farkli evlerde kiz arkadaslari veya erkek arkadaslariya yada esleriyle yasiyor diyelim) ozel gunlerde bir araya gelirler. Onun haricinde haftada 3-4 gun birbirimize gelelim gidelim yoktur. Haftada bir yada iki haftada bir gorusmek yeterlidir. 

  Aile iliskilerinden daha sonraki yazilarimda daha uzun yer verebilirim. Su anda komsuluk iliskilerine yogunlasacak olursak bizim iliskilerimizden farkli, soguk bir komsuluk anlayisi vardir. Her sabah, her aksam karsilastiklari komsularina sadece selam vermekle yetinirler. ( Bazende nasilsin iyimisine kadar gider konusma ama asla ilerlemez :) ) Ve is birbirlerini ziyarete gelince belki ayda bir belki cok yakinsalar iki haftada bir birbirlerine ugrarlar. Aile ici iliskileri bile bu kadar soguk olduktan sonra, komsumun bana randevuyu bir hafta sonraya vermesi hiic sasirtici degil :)

  Son zamanlarda, Turkiye' de de ozellike buyuk sehirlerde komsulugun öldügünü yada giderek azaldigini hepimiz farkediyoruz. Giderek avrupalilasma ozentiligimiz sanirim bizi de daha soguk daha yuzeysel bir ulke haline getiriyor. Hal boyle olunca da buradaki komsuluk iliskileri adina ah keske Turkiyede olsaymisim diyemiyorum. Fakat hala birbirlerine deli gibi bagli olan komsularin oldugu sehirler, ilceler, sokaklar, apartmanlar var biliyorum. Baslari sikisinca, iki elleri kanda dahi olsa birbirlerine yardim eden, annesi babasi calisan ailelerin cocuklarina mahallede goz kulak olan, mahalleye yeni tasinan aileye yemek pisirip acikmis yorulmussunuzdur hadi biraz yemek yiyin diyen bir suru guzel insanin oldugunu biliyorum. Umarim hic bir zaman bu kimligimizi, guzel yanlarimizi kaybetmeyiz.

Herkese komsulariyla birlikte sicacik bir hafta diliyorum :) 
  

25 comments :

  1. Çok iyi bilirim komşuluk ilişkilerinin zayıf olması durumunda nasıl bir ortam olduğunu...İnan sırf bu yüzden ev değiştirmek zorunda kaldım. Şimdiki komşularım için gerçekten Rabbime her gün şükrediyorum.Allah bozmasın,amin...Sevgiyle,hayırla kal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ay cok zordur ev tasimasi bende bilirim. Ama cok sevindim sizin adiniza, yeni komsularinizla mutlu yillara :) Darisi benim gibi komsusu olmayanlara :)
      Sevgilerle

      Delete
  2. Ne kadar damardan girmissin be güzelim! hersey aynen tamda anlattigin gibi,benimde cok iyi komsularim var ama öyle girip cikma yok!iste kapida hallo filan,bahcede görünce nasil gidiyor filan,o kadar. Ama samimiyiz bizimkilerle,ben anlatirim az biraz olani biteni,o yüzden yakinlik dogdu,yani onlari seviyorum!Aslinda bu durum benden de kaynaklanmis olabilir dedigim gibi.

    Canim buna alissan iyi olur,yinede planli da olsa yakinlik kurman senin yararina olur,vakit gecer,diline faydasi olur, ben Almancayi komsumun minik kizlariyla konusarak ögrendim sorma, pratigin alasini cocuklarla yapmak en güzeli!

    Komsu o kadar önemli ki,hep dua ederim kötü komsum olmasin diye.Allah kimseye vermesin.Sanada bu sürecte kolayliklar dilerim,alisma sürecin keyifli gecsin insallah.sevgiler Hollanda`ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) Cok guzel benim yasadiklarimi yasayan birilerinin oldugunu gormek :) Bende Turk komsumuzun bir gram turkce bilmeyen cocuklariyla ogreniyorum Hollandacayi :) Ben yakinlik kuruyorumda su andaki mahalle genelde yaslilar veya yasli olmaya yuz tutmuslardan olustusugu icin elimden fazla birsey gelmiyo. Tek tuk gittigim komsularim var tabi :)
      Evet komsu gercekten cok onemli umarim benimde iyi komsularim simdi olmasa bile en kisa zamanda olur :) Cok tesekkur ederim guzel dileklerin icin. Opuyorum :)

      Delete
  3. Evet hakikaten çok öenmli. Oğlum okuldan geldiğinde eve gelir. Ama bir derdi olsa, elektrik kesilse komşuya koşar. Sağolsunlar. Allah razı olsun derim hep. Ama onun dışında 30 haneden 1 tanesiyle iletişimim var. Yani 29 uyla sadece kapıda görür iyi akşamlar, günaydın deriz. Ben şimdi. Hollanda'da mıyım Türkye'de mi? Ama bende hadi ama deyip gelip gitmeyi seven kişilerdenim. Ama bir süre sonra seviyeyi tutturamayan ailelere çok rastaladım. Çok şey paylaşamadığım ama yinede iyi insanlar diye görüştüğüm bir aile vardı. Aileyle çok farklıyız. Kadın susmaz. Yinede iyi insanlar derim. Birgün hatun kişi bana geldi. Temizlik yapıyorum. Aaa tabi gel dedim. Temizliği bırak onunla ilgilen. Kocasına kızmış. Anlat anlat bitmedi. Sonra evine döndü. Ertesi gün beni aradı nasılsın dedi. Sonraki cümlesi bomba... Biliyormusun eşim gidilecek en son kapıya gitmişsin dedi bana. Ben şok. Ben kapıdan aldığım herkesi özel bilirim. Derdini dinlerim. Yardım eder gerekirse ben yardım isterim. Benim için evimin sınırları önemlidir çünkü.Rahatlık alanım özelim. İçtenlik duyduğum insanlara açıktır. Şaşırdım. Dedimya aynı kafada değiliz, iyi insanlar diye iletişim kuruyorum. İzin günümde hatunu işimi gücümü bıraktım kişisel sorunlarını dinledim. Dediğine bak. Ha birde densiz eşin bize mesafeli olmanı istiyor olabilir sen ne diye bunu bana söylüyorsun. Bana ders oldu. Artık mesafeli davranyorum. Geçenlerde ailevi bir sorun oldu. Allahım evimize hayatım boyunca ne hastalığımda ne sağlığımızda hiç gelmeyenler bile gelip akıl verdiler. Çıldırdım. Herkes kendi kafasına göre yorum yapıyor. Sınır tanımıyorlar. Bu nedenle Hollandalıları anlıyorum. Ve bence öylesi daha makbul.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Densiz kisiler maalesef Hollandada Turkiyedede bolca var. Herseyi kendi bildigini zanneden, insanlarin zor anlarindada yardimlarina kosmaktan cok kendilerini daha iyi daha mukemmel hissetmek icin akillarinca ogut vermeye kalkisan densizlerden bol bol var. Gercekten uzuldum .. Adamin yaptigi terbiyesizligin alasi ama Kadinin yaptigi asiri saygisizca ve bencilce. Seninde dedigin gibi hangi akla hizmet sen bunu komsuna soylersin ki ? Kadin isini gucunu birakmis seni tum gun dinlemis. Demekki etrafta baska seni dinleyecegini bildigin bir komsun yokki o kadina gidiyosun, yedigin kabi pisletme diye bir soz var. Senin yazdiklarini okudukca diyorum acaba fazla gidip gelmemek daha mi iyi ? Boylece en azindan bu tarz sorunlarla karsilasmazsin, kafan rahat eder. Cok mu canin sikildi iki dakika gider biseyler icer komsunla yuzeysel konusur evine gelirsin.
      Ama diger yandanda En azindan 1 tane cok iyi bir komsunun olmasi cok iyi. Alaah iliskinizi bozmasin :)
      Sevgilerimle...

      Delete
    2. Canimsin keske komsum sen olaydin altini üstüne getirirdik hollandanin yada istanbul hangisini istersek hayal ya :)

      Delete
    3. ;)) bencede super olurdu :) korksun o zanan bizden hollanda ;)

      Delete
    4. Türkiyede özellikle istanbuldaki Komsulukta ordan farksız dyebiliriz, ve Türkiyede su var birşey alırsın herkez senden daha cok yorum yapar akıl verir hakkında dedikodu yaparlar. Yabancılarda bu durum daha az yani kimse senin ne aldığınla yaptığınla pek ilgilenmez, kuralların dışına cıkmadıkça ama Türk insnaında bu vardır mesela Hollandada herkez kurallara uyar canın sıkılmaz, ama Türkiyede kurala uymazlar, birşey dersin bukezde morali bozulan sen olursun canın sıkılır ve yahut tartışırsın sinirlerin gerilir vs. Türkiyede sınırını aşan sulu ukala alaycı tavırlı olan ciddiyettsiz çok insna var, bu yüzdendirki avrupa insanı bu konuda 1 adım önde.

      Delete
    5. Burda doktoruda poliside amiride memuruda vatandası azarlıyor ilgilenmiyor 5 dk iş için 3,4 saatin gidebiliyor birşey soramazsın fırca yersin vs ama orda vatandasına hürmet saygı ilgi insana değer var bu çok öenmli

      Delete
  4. Yeniden merhaba;
    Bu değişik ülkelerdeki komşuluk ilişkileri konusu her zaman ilgimi çekmiştir. Ne değişik adetler var şaşıp kalıyor insan. Planlı olmak aslında güzel bir şey özellikle de benim gibi unutkanlar için ama ipin ucunu da kaçırmamak gerekiyor. Beklenmedik anda geliveren insanlar el ayak dolaşmasına yol açabilir, hazırlıksız yakalanma olabilir ama yine de güzeldir bence. Hem biz gerçekten de çok ama çok sıcak kanlı insanlarız öyle arayıp hadi kahveye gel ya da geliyorum demeyi severiz. Ben çok sıkı fıkı komşuluk ilişkilerini sevmem. Mesela öyle kendi evine gelir gibi giren çıkan komşular vardır veya her allahın günü git gel yapanlardan hoşlanmam çünkü fazla samimiyet sonucunda sıkıntılar çıktığını gördüm yaşadım biliyorum. Mutlaka bir mesafe olmalı ve kişisel alanlar yaratılmalı. Yine de komşuluk çok önemli bir şey. Artık öyle bir hale geldi ki bağırsan bir şey olsa duyup da duymazdan geliyor insanlar. O derece öküz bir millet olduk ayıptır söylemesi ve duyarsız. İnsanın anlaşabileceği bir komşusu olması çok önemli ve büyük de bir ihtiyaç bence. Hollanda da yaşıyor olsam herhalde şaşırır yadırgardım ben de ama insanoğlu her şeye alışıyor adapte oluyor. Bir süre sonra ajandayla program yapmaya ben de başlardım sanıyorum. Siz bir ajanda aldınız mı kendinize? :):) Çok sevgiler selamlar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merhaba :) Seninle ayni fikirdeyim. Evimin kapilarini zirt pirt acmayi pek sevmem, oyle her gun gelinip gidilen komsuluklari asiri icli disli olmayi, komsu gelecek korkusuyla perdeleri aralamamayi bende sevmem bence her sey dozunda olmali, seninde dedigin gibi bu kadar az gidip gelmek ve bu kadar fazlaca birbirinden kopuk olmak beni garip bi sekilde yalniz hissettiriyo. Dediklerine harfi harfine katiliyorum. Beni burda kesseler yan komsu cikmaz o derece garip bir millet olduk, Ornegin annemin evine hirsiz girmisti, komsularindan bazilari gordugu halde cikmadi taaki ertesi gune kadar. Biliyoruz perdenin arkasina saklanip dinliyorlar olup biteni . siren sesleri ekiplerin gelmesi falan.. Oldun mu kadin diye cik en azindan demi ? Bir gun sonrasi ''ayy dun uykumdan uyanamadim bi sesler duydum iyimisin'' diye anneme soruyorlarmis. Terbiyesizligin yuzsuzlugun bu kadari..
      Ajanda isine gelince.. Asiri derece plan yapmaktan uzak bir insan olan benim hala bir ajandam yok ve bence hicte olmaz :)
      Cok mutlu oldum yorumlarina. iyiki geldin bloguma. Sevgilerimle , gorusmek uzere :)

      Delete
  5. Evlendikten sonra İstanbul'da yaşamaya başladım özel sektörde çalışmam dolayısıyla da gerçekten çok yorgun oluyorum hele trafik insanı canından bezdiriyor .. apartmanımda sadece alt komşumu tanıyorum oda kayınvalidemin arkadaşı olduğu için 3 yıldır burdayım kendi apartmanımda başka kimseyi tanımıyorum ... Birde kimse yaşıtım değil tabiki en az 45-50 yaşlarında olmaları da görüşme olayını kısıtlıyor ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insanin yasiti fazla olmayinca komsulariyla arkadaslik kurmasi imkansiz. Bizimde burda yan komsumuz yasitimiz fakat hic gormedim ewlerine girip cikarken, onun haricinde genelde cevremiz yas ortalamasi olarak cok buyuk ayni senin apartmanin gibi.
      Istanbulda yasamak, yasamak demeyeyim de calismak bazen iskence olmali , her zaman diyorum ask sen nelere kadirsin diye, Eskisehiri birakip Istanbula bi tek ask getirir insani :)

      Delete
    2. :) Aynen eşime diyorum bazen bak senin için İstanbullara geldim diye :))

      Delete
    3. ben hollandaya gitmek istiyodum ama sanırım hayal görmüşüm :)

      Delete
    4. Artilari eksileri var diyelim :)

      Delete
  6. Bie gun temelli gidicem

    ReplyDelete
  7. Çok güzel yazmışsınız,ellerinize saglık!Ben aslında Bulgaristanın küçük bir köyünde büyüdüm ama çok iyi komşularımız vardı,herkez biri birine yardım ederdi,birinin bir işi oldugunda tüm mahale yardıma koşardı oyüzden Holandaya ilk geldiyimde çok üzülmüştüm hala da bu konudan yana üzgünüm inşallah bir gün benimde görüşebileceyim bir komşum olur.Yalnızlık çok zor,iki dogum yaptım ikisinde de sadece eşim vardı yanımda ,ailem erken doğurdugum için geç geldiler.

    ReplyDelete
  8. Ben de bu Eylül de Nijmegen a taşınmayı düşünüyorum, Çok çok endişeleniyorum bazen, Ayten kayacık adım soyadım sosyal Medya üzerinden sorularımı aktarabilir miyim?

    ReplyDelete
  9. Hayatımda KENDİ aile fertlerim dahil, hiiiçç kimsenin EVİNE -- İŞYERİNE ""çene çalmak için"" HABERSİZ - ÇATKAPI gitmedim , VE BANA yapılmasından da hiiçç hoşlanmam.
    ...Avrupalıların bu yönü hoşuma gidiyor bu nedenle .
    ...Bİ DE , gerçekten SAÇMASAPAN konu ve konuşmalarıyla insanınların evine saaettlerce çöreklenen(!) tiplerden de pek hazetmiyorum...YANİ bu yapılacaksa BİLE karşındaki insanın kişiliğine -durumuna- aradaki paylaşımlara göre yapılmalı ...AMA bizim toplumda , bu zihniyetten uzak çok kişi var.
    ... YANİ samimiyet güzel şey , FAKAT ""laubalilik - görgüsüzlük -- arsızca beklentilerde olmak --vakit çalmak, vb"" , İLE SAMİMİYET , FARKLI ŞEYLER... VE MAALESEFKİ bu ayırımı yapamayan çok kişi var bizim toplumda.
    ... EĞER REENKARNASYON diye bir şey VARSA, SANIRIMKİ , ben önceki yaşamlarımda Avrupa'da -- Amerikadaydım galiba :-))) ....ÇÜNKİ kendimi bildim bileli bu kişilikteyim.
    ACİL bir ihtiyacı olana hemen koşarım , YADA iletişim -konuşmak, vb , ""nadiren"" istenirse , bişekilde hemen zaman ayırırım...AMA fazlaca olunca , lüzumsuz bulup hoşlanmıyorum:)

    ____
    ______BU ARADA , çok güzel bir yazı olmuş...Emeğinize sağlık...Avrupanın güzel bir ülkesinde olmanın tadını çıkarın:) ....İmkanım olsa , deerrhaall yerleşirim şahsen:)...Sevgiler.

    ReplyDelete
  10. Bende tecrubelerimi paylaştığım bir site yazmaya başladım. Sonuç pek iç açıcı değil.

    ReplyDelete
  11. Merhaba Aner,
    Yaklaşık 1 ay sonra biz eşim ve yaklaşık 4 yaşındaki oğlum ve yaklaşık 7 yaşındaki kızımla Eindhoven'a kısmetse taşınacağız.Çocuklar Felemenkçe ve İngilizce bilmiyorlar.Bizler de sadece İngilizce biliyoruz.Benim en büyük korkum çocuklarımın özellikle de Türkiye'de ilkokul 1. sınıfa henüz başlamışolan kızımın Eindhovan'daki okullara adaptasyonu.Bu durumla ilgili hehangi bir fikrin ya da önerin varsa paylaşırsan çok sevinirim.Teşekkür ederim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aynı durumdayım. bir tecrübeniz oldu mu acaba

      Delete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Dusunceleriniz benim icin cok degerli, o yuzden elinizi korkak alistirmayin :)
Sevgilerimle :)