deneme

deneme

Friday 8 November 2013

Ilk Hollanda Usulu Yemek Yapma Deneyimim :)


      Merhaba sevgili seyirciler, Hollandadan naklen yaptigim bu yayinimda hiiic usenmedim Hollanda mutfaginin derinliklerine indim :)

    Hollandaya geldigimden beri hic Hollanda usulu yemek pisirmeye kalkismadim. Cunku evlenince berbat bi asci oldugumu ve aslinda hic bugune kadar yemek pisirmedigimi anladim. O yuzden Turk yemeklerini ogrenmeye calistim, daha cok. Universiteye gidene kadar annemin yemeklerini sapur supur yedikten sonra, universite boyunca da makarna ve hazir corba ile siki bir iliskiye girmistim :) O yuzdende hic yemek yapma ihtiyaci duymamisim ve hicte bisey ogrenmemisim. Keske ogrenseymisim. Simdi evde Emine Beder varmiscasina esime ziyafetler hazirlayabilirdim ama ogrenmenin yasi yoktur dedim ve esimin annesinden aldigim siki taktiklerle ilk Hollanda yemegimi yaptim. Sizlere bu programimizda Sate Saus lu Nasi , Loempia ve kroepoek yapacagim. Tabiki bunlarin neler oldugunu ve yemegimizin nasil yapildigini fotograflarla tek tek anlatacagim. Oncelikle bu bir Asya yemegi fakat yapimi kolay ve cabuk oldugu icin Hollandalilar mutfaklarinda bolca yer verirler. O yuzden sik sik bu aksam yemekte nasi var diye duyabilirsiniz. Ayrica Loempiada, sokaklarda (ozellikle alisveris caddelerinde) kucuk arabalar icinde cekik gozlu teyzelerimiz ve amcalarimiz tarafindan bol bol satilir.


Gelin ne neymis bir taniyalim :



Sate Saus tum marketlerden alacaginiz, koyu bir salca yada hafif donmus margarin kivaminda koyu kirmizi bir sostur.  Fistik, sambal ( bir suru farkli cesiti olan sambal bi cesit aci sostur ), sarimsak, seker, tuz, sut ve ketcaptan olusur. Tadi icinde sambal oldugu icin baharatli fakat seker oldugu icin de tatlidir. ( Hiiiic ama hiic benim damak tadima gore degil, gorunce bile midemi bulandiran bi sos) Ben perfekt markasindan aldim bir suru marka var fakat esimin annesi perfekti tavsiye etti. Fiyati 4 Euroydu sanirim.



Bu Basmati pirinci diye bir pirinc. Yine Asyalilarin pirinci. Tad olarak ve yapilis olarak bizim Turk pirincinden cook cok farkli. Bi kere eger icine bir sos koymazsaniz hicbir tadi yok. Ayrica pisirme suresi sadece 8 dakika. Nasi yapmamiz icin bu pirince ihtiyacimiz var.


  Oosterse Mix icinde 4 poset bulunan toz seklinde baharat karisimi. Genelde asya yemekeri yapacaklarinda bundan cok fazla kullaniyorlar. Yada eger sebzeli bi seyler yapacaklarsa mutlaka tat katsin diye ekledikleri bi karisim. Icerisinde sogan, havuc, kereviz, kirmizi biber, pirasa, tuz, sarimsak, seker, soya sos, kimyon, nisasta, aci biber, sebze yagi, zerdecal bulunur. Katildigi yemeklerin tadini guzellestiriyo, hosuma giden bir sos. Her yemek icin bir poset kullanmaniz yeterli. Fiyati 1.5 €. Nasi yapmak icin bu mixe de ihtiyacimiz vardir.




Roerbakmix kesilmis, yikanmis sebze karisimi. Icerisinde kirmizi sogan, beyaz sogan, asya lahanasi (tadi bizim lahanayi andiriyo fakat gorunus olarak biraz farkli daha cok yesil ve marulumsu), pirasa, paprika,  fasulye filizi, marul vardir. Fiyati 1.5€ dur. Nasi miz icin gerekli son malzememiz bu sebze karisimi paket


     Kroepoek karidesten yapilma bi cesit cips. Fazla bi tadi yok aslinda, yagsiz  ve tuzsuz. Kroepoeku nasilerimizi yemek icin kullanicaz.

               Loempia Vietnam yiyecegidir. Etli ve etsiz diye ikiye ayrilir. Bizim sigara boreklerinin biraz daha kalinini gibi dusunun. Etsiz loempianin cesitleri : sebze, peynir, soya ve etli loempianin cesitleri : et, tavuk, karides vb diye gider. Benim elimdeki sebzeli tavuklu olani.

Simdi yemegimizi yapalim.

 Once yuksek ateste biraz kiyma kavuruyoruz ( Hollanda kiymasi bizim kiymamiza gore biraz farkli, pisirme suresi cok daha kisa )

  Kiymalar renk degistirince yarim paket roerbak miximizi ve bir poset oosterse miximizi ekliyoruz.  Cok az karistirip, altini kisik atese aliyoruz. 

 Yaklasik on dakika icinde karisimimiz pisecek. Bu sirada 2 litre suya biraz zeytin yagi koyup kaynatiyoruz.



  Evet bizim pilav yapma teknigimizden cook farkli dimi ? :) Su kaynadiktan sonra pirinclerimizi icine atiyoruz ve 8 dakika haslanmalarini bekliyoruz

   Bu sirada yukarida gordugunuz sate sausumuzdan iki kasik alip, kucuk bir tencereye yarim bardak su ile birlikte koyuyoruz ve kisik ateste sosu iyice eritiyoruz.

                     Maksimum 5 dakikanin icinde sosumuz asagidaki gordugunuz halini alacak

      Bu sirada 8 dakika haslanan pirinclerimizi suzup ayri bir  kaba aliyoruz ki nasi yapimi icin kullanabilelim.



 Karisimimiz hazir. Uzerine haslanmis pirincleri ekleyip kisik ateste 1-2 dakika guzelce karistiriyoruz.
                               

                                   Son olarakta loempialarimizi fritozde 5 dakika kizartiyoruz


                                                           


                                                                    Yemegimiz hazir :)

                                                                      Iste nasi :)


                                 Kroepoeklarimiz paketinden cikip tabaktaki yerlerini aldilar


          Gelelim yemegimizin yenme sekline. Asagidaki resimde gordugunuz gibi kroepoeklarin icine nasilerden doldurup afiyetle yiyoruz :)



   Isterseniz uzerlerine aci sosda dokebilirsiniz. Esim ve ailesi  nasinin uzerine sate sausu dokerek yiyor fakat ben sosun kokusuna dahi tahammul edemedigim icin sadece chilli sos kullaniyorum. Fakat karabiber ve kirmizi pul biberde cok yakisiyor. Ben denedim :)

 

          Iste benim tabagimin goruntusu ( itiraf ediyorum fotografi cektikten sonra dayanamadim kroepoeklari geri koydum sadece nasi yedim. Tadi tuzu olmayan garip bisey ve icinde karides oldugunu bilmek beni kendisinden daha da soguttu. Ayrica hic tavuk yemedigim icin loempiami sevgili esime armagan ettim )

                                                           Esimin yuzundeki mutlu ifade :)

Ilk Hollanda yemegim esimden ve ailesinden gecer not aldiktan sonra ( kendim sofradan yari ac kalkmama ragmen) yemegimizi mutlu mesut tamamladik ve yesil caylarimiz esliginde hamsterimizin kafesini temizledik :) Bir Emine Bederle Hollanda Mutfagi programinin sonuna gelmis bulunuyoruz, sevgili seyirciler. Haftaya birbirinden essiz baska Hollanda yemekleriyle gorusmek uzere...

 Herkese sevgi dolu simsicak bir haftasonu diliyorum :)














4 comments :

  1. birşey sormak istiyorum; tat versin diye karışım ekliyorlarmış ya içine de sogan, havuc, kereviz, kirmizi biber, pirasa, tuz, sarimsak, seker, soya sos, kimyon, nisasta, aci biber, sebze yagi, zerdecal varmıç e neden bunlardan birer tutam eklemiyorlar da tozunu ekliyorlar ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cok guzel bir soru canim :)
      Hollandada hic birseyin kendisini eklemezler tozunu veya sosunu eklerler. Nedeniyse onlarin yapilmasi daha cabukmus. Limonu dahi sikmazlar suyunu alirlar. Ayrica ayni sey sarimsak icinde gecerlidir. Oyle bizlerdeki gibi evlerinde sarimsak bulunmaz sarimsakli soslar alirlar :) Bende senin gibi cok sasirmistim ve ayni sorulari sormustum :)
      Ayrica blogun cok super. Cook hosuma giden seyler yayinliyorsun. Her yazini ilk okuyanin ben olduguma emin olabilirsin .

      Delete
  2. Kroepoek kesinlikle burdada satılmalı sanırım paketlerce yiyebilirim ayrıca pilav muhteşem oldu sanırım ben acıktım :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kroepoek cok lezzetli, kesinlikle Turkiye' ye de getirilmeli :)
      Tesekkur ederim ama pilav bizim turk pilavlarinin yerini asla tutamaz gercekten

      Delete

Dusunceleriniz benim icin cok degerli, o yuzden elinizi korkak alistirmayin :)
Sevgilerimle :)